Eemil Nuuttila

Suomi ansaitsee enemmän ministereitä

Juha Sipilän hallitus on istunut nyt vuoden verran nelivuotista kauttaan. Ennen eduskuntavaaleja keskusta antoi Sipilän suulla vaalilupauksen ministereiden, valtiosihteereiden ja ministereiden erityisavustajien määrän vähentämisestä. Tavoitteena tässä oli sujuvoittaa poliittista päätöksentekoa ja ääneen lausuttiin myös halu saada suoria säästöjä palkkakustannusten vähentymisenä.

Nyt on vuoden verran menty 14 ministerin voimin. Uudessa hallituksessa myös valtiosihteerien määrä vähennettiin kymmenestä kolmeen, ja erityisavustajia on jokaisella ministerillä aiempaa vähemmän. Kokoomuksen puoluekokouksen jälkimainingeissa ministerinvaihdoksia tulee joka tapauksessa tapahtumaan, samalla on luonteva hetki tehdä itsetutkiskelua hallituksen toiminnasta.

Hallituksen ministereistä työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmin (PS), sekä maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikaisen (kesk) salkuissa on tehtäviä useammasta kuin yhdestä ministeriöstä. Myös opetus- ja kulttuuriministeriössä on perinteisesti ollut kaksi ministeriä, joiden tehtäviä hoitaa nyt yksin Sanni Grahn-Laasonen (kok).

Esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan budjetti on 6,7 miljardia euroa vuodessa. Kataisen hallituksen aikaan ministeriössä oli kaksi ministeriä, kaksi valtiosihteeriä ja viisi erityisavustajaa. Sipilän hallituksen aikaan ministeriössä on yksi ministeri ja kaksi erityisavustajaa. Ministeriön poliittinen henkilökunta on totaalisen ylityöllistettyä. Tämä ei voi olla vaikuttamatta lainvalmistelutyön laatuun.

Poliitikkojen ja ministerien tehtävä ei ole pelkästään työpöydällä olevien asioiden arkipäiväinen hoitaminen. Poliitikot ovat olemassa vetääkseen suuria linjoja ja tehdäkseen uudistuksia. Poliitikkojen tehtävänä on huolehtia siitä että yhteiskunnan kehitys tapahtuu suunnitelmallisesti ja huomioiden koko kansakunnan etu. Siksi riittävästi resurssoitu poliittinen ohjaus näkyy suoraan ihmisten arjessa näkyvien uudistusten laadussa. Muutama sata tuhatta säästettyä euroa ministeriöiden poliittisen henkilökunnan palkoissa näkyy negatiivisesti politiikan laadussa ja tuottaa pahimmillaan miljardiluokan tehottomuutta.

Ministereiden ja heidän kabinettiensa määrä vaikuttaa suoraan siihen, kuinka hallitus saa vietyä eteenpäin isänmaan kannalta välttämättömiä uudistuksia, joita tehdään käytännössä kaikilla hallinnonaloilla. Viime vuoden kevään vaalihuumassa tehdyt linjaukset on saatujen kokemusten perusteella kyettävä harkitsemaan uudestaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Juuri näin. Koko vaalilupaus oli Sipilän jonkinlaista egomaanista suuruudenhulluutta.

Aiemmassa omassa blogipostauksessa ja muutamassa muussa täällä kirjoitetussa tekstissä on vaadittu mm. erillisiä teknologia- ja tulevaisuusministeriöitä ja asuntoministeriä. Nämä olisivat nykyisten tuplaministerien jaon lisäksi vähimmäisvaatimukset toimivampaan hallintoon.

Jostain syystä vaan ihmiset eivät arvosta osaavia valtiosihteereitä tai kunnolla työnsä tekeviä virkamiehiä. Oma kupla sokaisee.

Hyvä teksti. Onneksi näitä tulee näitä ajatuksia myös hallituspuolueiden sisältä.

Käyttäjän MiikaKautto kuva
Miika Kautto

Hallituksen työskentelyssä on näkynyt pahoin ettei ole oikeusministeri, joka olisi vielä juristi. Vaikka voin oppositiosta kiitellä hallituksen saamattomuutta, mutta moni poliittinen farssi on turha. Lindströmin kohdalla se näkynyt pahiten, edes järjestölaki ei ole hallussa (case Tynkkynen). Miyösköön kiky-sopimusta ei kannata hurrata, sen vaiheet olivat monessa kohtaa noloja. Työmarkkina kokemuksen puutu ajoi hallituksen äärinmäisen tiukoille ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Sanni Grahn-Laasonen taas ei kerää yhtään kehuja yliopisto maailmassa. Hän on varmasti se ministeri jolla ei ole paikkaa Orpon ministerilistalla. Tiilikainen on onnistunut, mutta hänestäkin näkee että työmäärä on ollut liian suuri.

Käyttäjän jarilindstrom kuva
Jari Lindström

#2
"Hallituksen työskentelyssä on näkynyt pahoin ettei ole oikeusministeri, joka olisi vielä juristi. Vaikka voin oppositiosta kiitellä hallituksen saamattomuutta, mutta moni poliittinen farssi on turha. Lindströmin kohdalla se näkynyt pahiten, edes järjestölaki ei ole hallussa (case Tynkkynen). Miyösköön kiky-sopimusta ei kannata hurrata, sen vaiheet olivat monessa kohtaa noloja. Työmarkkina kokemuksen puutu ajoi hallituksen äärinmäisen tiukoille ammattiyhdistysliikkeen kanssa."

Osaatko kertoa sen, kuinka monesti aiemmissa hallituksissa on tarvittu juristin osaamista hallituksen käytännön työssä? Kerro vaikka yksi esimerkki noin niin kuin aluksi.

Jos ja kun tarvitsen lakiosaamista, saan sitä varsin laadukkaasti ministeriöstä. Minun tehtäväni on johtaa ministeriötä, ei lausua lakien tulkintoja.

Olen toiminut paikallisyhdistyksen, piirijärjestön,lautakunnan ja eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Jotain siis tiedän järjestötoiminnasta. "Case Tynkkysen" kommentointi ei kuulunut eikä kuulu minun toimenkuvaani puoluehallituksen jäsenenä.
Mitä tulee kikyyn, niin en omaa osuuttani siitä voi arvioida mutta sinä sen teit todella ansiokkaasti.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Hienoa, että Ministeri Lindström näyttää lyötäneen kulku-uran eli jotoksen, jolle hän voi neuvoa myös nuorempia politiikkokollegoitaan!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ei näy olevan yhdistyslaki hallussa, vai onko olemassa järjestölakikin ?

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Ei tarvita mitään ministereitä eikä kanistereita lisää,puhumattakaan muista suojatyöpaikkalaisista. EU kolhoosi määrää tahdin ja nämä suomenpään juoksupojat/tytöt ovat se veronmaksajien yksi lisälasku ainoastaan jolla ylläpidetään harhaa itsenäisyydestä ja päätäntävallasta.1995 siirtyi suomen osalta vallat muille maille vierahille.

Kun eu kolhoosin päämajassa on yli 750 hukkasyöjää (avustajineen )eli mepeillä 1-2 blogien kirjoittajaa ynm.pikku-apulaista siellä ja pari suomenpäässä,eiköhän se riittä veronmaksajille jokaisessa kolhoosin alusmaassa.

Näiden verottomat "karkkirahat"(eli kuukausirahat yli 4000 kk.)ja yli 7000 liksat päälle,ykkösluokan lentoineen päämajan ja kotimaidensa välillä eiköhän riitä.Kun veronmaksajilla jokaisessa alusmaassa maksatetaan näiden "omien"hallitsijoiden lisäksi kolhoosin päämajan ylläpito,siinä sitä turhan karsimista EI lisäämistä tarvita enää.

Kun suomeenkin on saatu eu kolhoosin direktiivien ja säädösten,pakotteiden,sanktioiden joilla uhkaillaan ja koko ajan nousevan "arvoyhteisön jäsenmaksun" ja käskytyksen LISÄKSI ainoastaan TUHANSITTAIN lisää joutavia lakeja ja määräyksiä,mitä vielä kaipaatte?

EU kolhoosin alusmaat ,varsinkin suomi noudattaa sen käskyvaltaa ja siitä eivät nämä live.Mihin siis tarvitsette lisää sakkia veronmaksajien rahoilla kokoustelemaan ja pyörittelemään silmiään??

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Orpo: olen keskustellut useita kertoja Stubbin kanssa. Tämän uutisen perusteella näyttää siltä, ettei ministereitä tule tässä remontissa lisää.

http://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/orpo-olen-ke...

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Sipilän linja on selkeä: Mitä vähemmän ministereitä, sitä enemmän rahaa säästyy, kun tuhlareita on vähemmän!

Toimituksen poiminnat